LCHF-ostbröd


Eller Ostplättar? som många också säger men jag tycker bröd är mer passande. Här kommer receptet som jag hittade på Tjockkockens blogg.
 
Ca 8-9 st platta bröd eller ca 6 st lite tjockare.

3 ägg (har du små ägg så ta 4 st)

2-3 msk philadelphia (funkar också med creme fraiche istället)

3-4 dl riven ost

1,5 tsk bakpulver

1-1,5 msk fiberhusk

2 msk linfrön (kan bytas mot valfria frön)

sesamfrön att toppa med

 
 
Gör så här:
 
Vispa äggen fluffigt med elvisp ett par minuter. Blanda i fiberhusk, philadelphia, bakpulver, riven ost och linfrön. Blanda smeten väl.
 
Blir smeten för lös? Vispa äggen lite längre, tillsätt mer ost, fiberhusk eller frön. Min smet blev för lös som jag hade i mer fiberhusk.
 
Blir smeten för tjock? Tillsätt ett extra ägg, ta i 1-2 msk vatten eller lite mer philadelphia.

 
Låt smeten svälla några minuter innan du klickar upp den på bakplåtspapper (ca 1,5 msk stora klickar) och toppa med sesamfrön eller andra valfria frön. Stoppa in plåten i ugnen på 200 grader och grädda ca 12-13 min. Håll lite koll. Vill man ha dem ännu mer välgräddade så kör 15 min, men inte för högt upp i ugnen.
 
 
Förvaring:
 
♦ Bröden håller 5-7 dagar i kylskåp. Förvaras helst i en stängd matlåda.

♦ Går även bra att frysa.Om dom är frysta så prova rosta dom i brödrost eller låt ligga framme och tina.

Så här blev mina ↓ Ganska tjocka, därför blev det så få och jag glömde fröna. Men galet gott!
 
 

Kommentarer:

1 Bokstund:

skriven

Mums, så gott! Jag älskar ost 😊 Och är alltid ute efter ett lätt bröd att baka, hatar att stå och knåda haha. Tack så mycket, ska definitivt testa! Kanske blir en ny favorit 😊 (och förresten, gillar när du lägger upp recept, det är så mycket kul och spännande)

Svar: Nämen vad kul att du gillar det 😊 blir dock ganska sällan men ska försöka göra det oftare 😄 kram på dig
spinkfinger.blogg.se

Kommentera här: